Закон про РРО, а саме пункт 12 статті 3 закріплює, що підприємці, які проводять розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки зобов’язані вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
Мінфін затвердив новий Порядок ведення обліку товарних запасів Наказом № 496 від 03.09.2021 року, який набрав чинності 26 листопада 2021 року. Нормативний акт поширює свою дію на суб’єктів підприємництва, які проводять розрахункові операції, а також є:
- платниками податків на загальній системі оподаткування;
- платниками єдиного податку і ПДВ;
- платниками єдиного податку, які здійснюють продаж виробів з дорогоцінних металів, лікарських засобів та технічно складних побутових товарів.
Яким чином потрібно вести облік? Бухгалтерія для ФОП.
Підприємцю необхідно постійно вносити інформацію у Форму обліку про те, що окремий товар надійшов або вибув з наявності на підставі первинних документів. ФОП, яка здійснює діяльність у декількох місцях продажу – веде облік за кожним із таких місць:
- на підставі документів, які підтверджують отримання товарів;
- та/або документів на внутрішнє переміщення товарів між ФОП та її окремими місцями продажу.
Важливо! Первинні документи (накладні, митні декларації, фіскальні чеки, акти закупки та ін.) є невід’ємною частиною i обов’язковими додатками до Форми обліку. Окрім того, внесення даних у Форму обліку щодо надходження товарів здійснюється ще до того, як їх реалізують.
До Форми обліку (в паперовій або електронній формі) вносяться такі відомості:
Графа |
Відомості |
1 |
порядковий номер рядка |
2 |
дата здійснення запису |
3-6 |
вид, дата, номер (якщо є) первинного документа, найменування постачальника або отримувача, його РНОКПП або відповідний номер у паспорті, якщо він через свої релігійні переконання відмовився від прийняття РНОКПП чи код ЄДРПОУ |
7 |
загальна вартість товару відповідно до документа про надходження товару |
8 |
загальна вартість товару відповідно до первинного документа про вибуття товарів (крім даних щодо продажу через РРО/ПРРО) |
9 |
примітки |
Зверніть увагу! Записи у такому документі ведуться в хронологічному порядку надходження/вибуття товарів. Для ФОП, в якої з’явився обов'язок щодо ведення обліку товарних запасів, перший запис має відображати інформацію про залишки товарів, наявних на дату набуття обов'язку щодо ведення такого обліку. Якщо залишки відсутні – запис не вноситься. ФОП самостійно складає i вносить інформацію щодо залишку товарів у такому порядку:
Графа |
Відомості, які зазначаються: |
1 |
Цифра «1» |
2 |
Дата внесення запису |
3 |
Опис залишків товару на початок обліку |
4 |
Дата складання |
5 |
Цифра «1» |
7 |
Загальна вартість товарів |
Вибуттям товарів, відповідно до нового Порядку, вважається:
- продаж в безготівковій формі, який здійснено без застосування РРО/ПРРО;
- переміщення між належними одній ФОП місцями торгівлі чи зберігання;
- знищення або втрата;
- повернення постачальнику;
- використання для власних потреб.
Як бути з помилками у Формі обліку?
У графі «Примітки» рядка, у якому необхідно: |
Зазначається напис: |
Видалити інформацію: |
«анульовано» |
Виправити інформацію: |
«анульовано-виправлено» i № рядка, в якому зазначено виправлену інформацію |
«виправлено» i № рядка, інформацію з якого виправлено |
Скільки зберігати документи?
Первинні документи повинні групуватися y послідовності, в якій вони надійшли до асортименту або були продані, i разом із Формою обліку зберігаються в місцях провадження господарської діяльності до моменту вибуття останньої одиниці зазначеного у документах товару.
Законодавство встановлює також обов’язок підприємця надати органам контролю під час перевірки документацію в паперовому чи електронному вигляді на підтвердження обліку й походження товарів, які на поточну дату наявні у місці продажу. Крім того, надати таку інформацію повинна або ФОП, або найманий працівник, наприклад продавець магазину.